Loans | Mortgage Calculator | Credit Cards | Web Advertising | Compare Credit Cards
TV3 klipper sönder Prison Break [Archive] - Buffy-Boards

PDA

View Full Version : TV3 klipper sönder Prison Break

eponinethen
01-05-2006, 05:33 AM
TV3 klipper sönder Prison Break

[2006-01-04] Det var rätt många år sen nu och jag minns inte vem det var jag ringde, inte ens om det var till SVT eller TV4 (det kunde ändå ha varit vilken kanal som helst), det jag kommer ihåg är att jag var upprörd över att de först köpt in nån kritikerrosad amerikansk serie (som jag just hyllat i en Aftonbladet- eller Svenska Dagbladet-krönika) men sedan dumpat den från tablån innan den ens sänts färdigt.
»Så går det till i tevevärlden«, kaxade inköparen hånfullt i telefonen. »De enskilda programmen är inte det viktiga, det handlar om att fylla en slot med en viss typ av programinriktning och vi byter ut den här serien nu, det är inget svenska folket bryr sig om, och din tidningskrönika är obetydlig i sammanhanget.«
Vad som hänt sen dess är att tevevärlden tvingats vända upp och ned på alla sina invanda rutiner och affärer: börja sälja flagskeppsserier på iTunes; ge ut nedlagda serier i lyxiga dvd-utgåvor (för att fildelande fans organiserat sig); investera i teknologi som fått framför allt amerikansk teve att närma sig bioupplevelser med surroundljud och dubbelt så högupplöst bildkvalitet som dagens dvd – och självklart i 16:9-dimensionerad bredbild.
Vartenda nytt seriöst tevedrama produceras numera i widescreen, och många av dem är bildkomponerade utan större hänsyn till eventuella fullscreen-fulversioner.
Så vad spelar det för roll att TV4 köper in HBO-serien Deadwood, vars återskapade westernhåla är så poetiskt scenograferad i bilddjup och bredd, när man sänder den i 4:3 fullscreen, med en stor del av bilden sönderskuren på sidorna?
Samma sak med Prison Break på TV3: en av de visuellt snyggaste serierna på teve just nu, fullständigt fullscreen-förstörd av en klantkanal som fortfarande sänder merparten av sina långfilmer med kapade kanter.
Och ingen säger något. Inte en enda kultursida, inte enda teveskribent någonstans i detta land av anamorf-analfabeter har krävt ett stopp på denna tevekonstmassaker.
För all del, jag gör det inte heller. Jag har slutat förvänta mig konstförståelse av svenska teveinköpare. Vad jag däremot kräver ett stopp för – så länge deras inköp inte sänds i sina fulla format – är branschens skitsnack om fildelandets fördärv. Det som svenska tevekonsumenter laddar ner från nätet är i första hand sånt de inte kan få på annat sätt.
Exempelvis överlägsna 1.78:1-bioformatsversioner av Deadwood och Prison Break.
Och, på tal om att kapa: om jag avslutningsvis avslöjar att Peter Stormare om ett par veckor på TV3 kommer att hugga en tå av huvudpersonens högra fot så är det ingen spoiler, det är bara en ren konsumentupplysning i händelse av att denna incident skulle råka hamna utanför bild.

Source: Weird Science (http://www.weirdscience.se/index.php?sida=blogg#115)

Största anledningen till att jag vill posta detta är för att jag kan inte för mitt liv förstå hur denna kille kan publicera en sån här bra TV artikel/krönika om dagen! Jag önskar jag kunde skriva en i veckan, då vore jag en lycklig människa!

(Btw Fran, jag vill att vi ska få upp LusciousSkirts :( Jag vill jag vill jag vill, ahah..)

doppelgänger
01-05-2006, 07:37 AM
Haha. Epo! You're on such a power trip. Du skrämer mig ;)

Men jo, seriöst. Det var en bra krönika. Det är väl bara att sätta igång och skriva?

eponinethen
01-05-2006, 10:59 AM
Power trip?

Meh jag kan ju inte skriva så bra, det är ju det, haha. Får ju ingen inspiration. Menmen, postade den ju egentligen pga Prison Break ;)