Fast Loans | Modded Xbox | Loans | Fast Loans | WoW Gold
Kort härlig Serenity recension [Archive] - Buffy-Boards

PDA

View Full Version : Kort härlig Serenity recension

eponinethen
01-11-2006, 05:41 AM
Varför valde de att visa Serenity in Linköping istället för i Umeå?

När mannen bakom "Buffy och vampyrerna", Joss Whedon, gör film är det klart att en tonårstjej med stripigt hår, stora kängor och (kan vi gissa) ätstörningar figurerar i en sorts huvudroll.
"Serenity" baseras på tv-serien "Firefox" som las ner efter elva avsnitt. Denna pik var för fin för Whedon. Han skulle göra film. En science fiction-film med en mäktig Allians som bekämpas av coola Rebeller -- men det var originellt.
Jokrarna i leken kallas reavers, men de är jokrar som dödar knektarna, våldtar damerna och vägrar lyda kungarna. Så fort de dyker upp i bild blir "Serenity" zombiefilm i stället. I rymden.
Första halvan av "Serenity" får klassas som tolerabel men typisk och förutsägbar sci-fi enligt alla formulär. Andra halvan urartar i gummiutdragna slagsmål med given utgång och ett aldrig sinande förråd av smalnande ögon och urvattnade macho-oneliners. Jag tror, helt enkelt, att man bör vara amerikan för att gilla det här.

Måste även quote en bildtext. Det är rätt underhållande när någon försöker få Joss att framstå som sexist, denna människa kan fan inte ha stor koll.
Man får stå ut med mycket machoskitsnack. Mannen till höger säger exempelvis att han inte har andra vapen än sin dinglande dase

Source: Corren.se (http://archive.corren.se/archive/2005/11/26/ig6nnxy9f3qhf7q.xml?category1=1096984640-27&category2=1096984640-35)

doppelgänger
01-11-2006, 11:24 AM
HAHA! Firefox? HAHA!

eponinethen
01-12-2006, 05:40 AM
Heheheheh, seriöst, jag vill maila denna människa, gah....... Eller döda den?

doppelgänger
01-12-2006, 08:19 AM
Ja, slakta gärna!

Seriously; för det första kan den här människan inte ha sett Firefly, och ärligt talat känns det som att man måste se Firefly innan man ser Serenity, åtminstone för att förstå den bättre än den här idioten. Uppenbarligen har han inte förstått hela grejen med River, inte så konstigt egentligen.
För det andra så har han totalt gått miste om betydelsen av hela machogargongen. Förmodligen för att han aldrig sett på BtVS eller AtS.
Mal och Jayne är världsbäst på att kläcka ur sig macho-oneliners, men hade han haft minsta lilla koll på Joss hade han fattat att dessa inte är representativa för hans person.
Det är väl ungefär som att anklaga Joss för att vara homofob för att han dödade Tara, eller för att vara förespråkare av våldtäkt för att Spike "nästan" våldtog Buffy.

eponinethen
01-12-2006, 04:42 PM
Nja det är ännu värre. Det är som att säga att alla som gör en film som innehåller en karaktär med en osympatisk karaktär automatiskt själv tycker som denna karaktär.
Plus, grejen är ju att de lever i en helt annan värld. Det finns inte könsroller och blahblah på samma sätt i denna Firefly/Serenity-framtid. Men denna människa har tydligen totalt missat poängen.

Tyvärr fanns ingen mailadress eller liknande till denna person. Annars hade jag lugnt sagt den ett och annat...........

Joamna
01-22-2006, 05:24 PM
Ah, han är ju galen. Det är ju nästan skrattretande fast ändå inte. Borde det inte vara förbjudet att uttala sig om saker som man verkligen inte har koll på?

eponinethen
01-23-2006, 09:20 AM
Jag vet inte? Det borde det va? Gah. Jag mår illa när jag tänker på det :(